Publicerat: 2012-11-17
20 procent blir 100 procent i Fröken Julie.
I dagarna var Tyst Teater på besök på Nya China med sin uppsättning av Strindbergs Fröken Julie. Fröken Julie är en av de mest spelade pjäserna av Strindberg och här i Örebro har vi sett den i Länsteaterns regi och den blev mycket omtyckt när den spelades i Karlslund, nu med Tyst teater så är det en helt ny tappning av pjäsen och den riktar sig till både hörande och döva.
20 procent blir 100 procent i Fröken Julie.
I dagarna var Tyst Teater på besök på Nya China med sin uppsättning av Strindbergs Fröken Julie. Fröken Julie är en av de mest spelade pjäserna av Strindberg och här i Örebro har vi sett den i Länsteaterns regi och den blev mycket omtyckt när den spelades i Karlslund, nu med Tyst teater så är det en helt ny tappning av pjäsen och den riktar sig till både hörande och döva.
Samarbete mellan flera olika aktörer.
Örebro Länsteater, Dövas Förening Örebro och Örebro Teaterförening har ett samarbete för att öka mängden av kultur för den teckenspråkiga delen av befolkningen, samarbetet har hållit på ett par år och nu var Tyst Teater på besök med en uppsättning av Fröken Julie.Maria Hermansson från Örebro dövas förening är också med i samarbetet och dövas förening blev intresserade av ett samarbete med flera aktörer när riksteatern ordnade en kurs i arrangörskap och tanken med samarbetet är att kunna använda varandras kunskaper och få teaterproduktioner till Örebro.
Örebro Teaterförening.
Örebro Teaterförening har funnits sedan 1933 och har som uppgift att förse Örebroarna med god scenkonst och Marie Dahlberg är verksamhetsledare.Marie Dahlberg berättade bland annat att reaktionerna på den första föreställningen med Tyst Teaters uppsättning av Fröken Julie fick bra reaktioner och uppsättningen är väldigt koreografisk och kan uppskattas av både döva och hörande.
Det här är inte förta gången som Örebro Teaterförening samarbetar med Tyst Teater och för att öka utbudet i Örebro har de redan beställt en föreställning till våren.
Till våren blir det en annan typ av föreställning eftersom den riktar sig till barn, första akten riktar sig till lågstadiet och andra akten till mellanstadiet.
Örebro Teaterförening planerar också att spela den inför vanlig publik så att föräldrar kan ta med sig sina barn och titta på teater.
Det behövs mer teater.
Marie Dahlberg som inte har någon direkt koppling till den döva världen har inte sett att det finns då stort utbud för döva, men Martin Mutter har gjort en uppsättning så det blir mer hela tiden och en av de viktigaste sakerna Marie tror behövs är att teatern behöver synas mer och att de måste hitta bra samarbetsformer så att fler kan hjälpa till.
Första gången med Strindberg.
Juli af Klintberg som Örebro publiken senast såg i Visukalen Fame är nu tillbaka med Fröken Juli där hon spelar Kristin kokerskan som är förlovad med betjänten Jean som hannar i ett triangeldrama under en midsommarnatt.Nu när Juli af Klintberg är på besök med Strindberg Fröken Juli så blir det också första gången som Juli spelar en Strindbergspjäs och det har varit spännande och det Strindberg försöker illustrera är maktkamp och Juli sa att hon tycker att det var intressant att komma på hur han tänkte då, det är ju skrivet i slutet på 1800-talet.
Den här uppsättningen är ännu mer intressant eftersom de har tagit bort ungefär 80 % av replikerna och i stället använder de kroppsspråk, tanken är att både hörande och döva ska kunna se föreställningen och att man inte ska behöva kunna teckenspråk för att kunna följa med i berättelsen.
Julie af Klintberg är glad att vara tillbaka i Örebro.
Juli af Klintberg berättade att hon var glad över att vara tillbaka i Örebro och tiden med Fame har fastnat i hennes minne och att arbeta med Fame var en annorlunda upplevelse, under arbetet med Fame var det en grupp skådespelare som skapade en musikal och det fanns inga fördomar eller hinder.Juli har arbetat med hörande tidigare men då har det jämt funnits hinder av något slag men det fanns det inte under Fame.
Det var jätteroligt att komma tillbaka till Örebro och se bekanta ansikten och hon saknar tiden som var med Fame.
Fame var ett bra koncept eftersom de nådde både hörande och döv publik på ett sätt som inte är så vanligt och Julie kände att de verkligen skapade en musikal där alla var med.
Kommentarer: