Start   Samhälle   Teater   Musik   Nöje/Övrigt   Video   Kontakt   Sidpolicy  
Logotype klicka för hem

×
Senast på sidan
Branschskolor ska locka unga till smala utbildningar.

Manifestation mot organiserad rasism.

Allsång med körbesök.

Musiker mot Rasism i Nikolaikyrkan.

Den nionde juni för nionde året är det premiär för allsång på Strömpis.

Vårmönstringen slog nytt rekord.

Lighthouse Sweden spelade på East West.

Dubbelt ministerbesök i Örebro under gårdagen.

Diné öppnar på Våghustorget.


Snart premiär för Drottningens juvelsmycke.

Publicerat: 2015-03-10  


Snart premiär för Drottningens juvelsmycke.
Den 14:de mars har Länsteatern premiär för vårens stora teateruppsättning och i år är det Drottningens juvelsmycke, baserad på boken av Carl Jonas Love Almqvist.
Drottningens juvelsmycke är en musikteater regisserad av Sally Palmqvist Procopé som också har bearbetat materialet tillsammans med Kristian Hallberg.


Den 14:de mars har Länsteatern premiär för vårens stora teateruppsättning och i år är det Drottningens juvelsmycke, baserad på boken av Carl Jonas Love Almqvist.
Drottningens juvelsmycke är en musikteater regisserad av Sally Palmqvist Procopé som också har bearbetat materialet tillsammans med Kristian Hallberg.

Storslagen fest.
Berättelsen om Tintomara börjar på den ödesdigra maskeradbalen på Stockholmsslott där Gustav III blir mördad och naturligtvis har Tintomara samma kväll passat på att försvinna med drottningens juvelsmycke och blir därför misstänkt för mordet på Gustav III, Tintomara lyckas fly Stockholm och berättelsen följer hennes flykt genom landet, men den stora frågan är om Tintomara är en man eller en kvinna.
Det här är något som Länsteatern i Örebro gör riktigt bra, historien utspelas med 1700-tals kostymer och det är precis så färgstarkt och magiskt som det ska vara på teatern.

Väldigt intim teater.
Sally Palmqvist Procopé har inte varit i Örebro tidigare men hon gillar det hon har sett av staden hittills, vilket inte är så mycket eftersom hon har arbetat men Örebro Teater är något hon verkligen gillar.
Det Sally Palmqvist Procopé gillar med Örebro teater är allt guld och rött i inredningen och sedan att den är liten, teatrar som ser ut på det här sättet brukar vara stora men det är inte Örebro Teater och därför passar den bra till Drottningens juvelsmycke.
- Det finns inte någon bättre teater att göra Drottningen juvelsmycke på för att den kräver både att man får vara nära och sedan så utspelas den delvis på operan i Stockholm och den ser ut som en liten version av det huset, nästan, sa Sally Palmqvist Procopé.

Fastnade för Tintomara.
Sally Palmqvist Procopé fastnade för huvudfiguren Tintomara i Drottningen juvelsmycke och det hon fastnade för var att Tintomara inte definierade sitt kön och det sa Sally att hon tyckte var spännande i en roman från 1800-talet.
Att någon inte definierar sitt kön påverkar omgivningen på ett alldeles eget sätt och det var just den delen som lockade Sally till att vilja sätta upp Drottningens juvelsmycke som teater.
Sally har också bearbetat teatern med hjälp av dramaturgen Kristian Hallberg och de fick skära hårt i boken för att kunna sätta upp den som teater.
- Den spretar åt så många håll, det är många karaktärer som kommer in en gång och sedan kommer de aldrig tillbaka, vissa scener förstår man liksom inte, vem är det här, det står inte vem det är och så flera sidor senare så förstår man, jaha det var han, den är otroligt komplicerad och invecklad, berättade Sally Palmqvist Procopé.

Ville ha Karin Bengtsson som Tintomara.
Sally Palmqvist Procopé ville från starten ha Karin Bengtson i huvudrollen som Tintomara och så blev det också, anledningen till att hon valde Karin Bengtsson var att de har arbetat tillsammans tidigare och Karin är väldigt spännande på scenen.
Det är skönt att arbeta med någon som man förstår och Sally och Karin har arbetat tillsammans flera gånger tidigare så att de har lite gemensamma preferenser och de behöver inte börja från början.
Ensemblen i Örebro får högt betyg av Sally för att de är otroligt musikaliska, lekfulla och lätta att jobba med, ensemblen har varit aktiva genom hela processen med Drottningens juvelsmycke och kommit med egna förslag och det är så som Sally föredrar att arbeta.
- De har kommit med mycket egna tankar och idéer, de har gått tillbaka till texten och kommit med förslag och lagt sig i på ett skönt sätt, sa Sally Palmqvist Procopé.

Kreativt arbete.
Karin Bengtsson berättade att eftersom hon redan har jobbat ihop med Sally Palmqvist Procopé så visste hon att det skulle vara ett kreativt och roligt uppdrag att spela Tintomara.
Det var att hon visste att hon skulle gilla arbetet fram till premiären som gjorde att hon tackade ja, för i boken finns det ingen hjälp att hämta om vem Tintomara är.
- Jag förstod att det här måste vi jobba fram tillsammans, jag måste ta hjälp av alla andra, sa Karin Bengtsson.

Kände till Tintomara.
Karin Bengtsson kände till karaktären Tintomara sedan tidigare fast hon inte läst boken någon gång, nu så har hon läst större delen av boken men då som hjälp till arbetet med rollen.
Boken hjälpte till att ta fram rollen Tintomara och Karin Bengtsson sa att boken Drottningens juvelsmycke är punkigt skriven och med det menade hon att Carl Jonas Love Almqvist byter stilar när han skrev boken och vissa gånger går han in noga på detaljer för att i andra vara väldigt svepande.
- Det tycker jag har varit en hjälp att bli inspirerad av också inför föreställningen, den är ganska öppen på ett sätt, det är inte jätte tydligt hela tiden det krävs nästan att man tillåter sig att vara lite så där öppet inställd, sa Karin Bengtsson.

Alla har hjälpt till.
Karin Bengtsson berättade att hon vet att Sally Palmqvist Procopé gillar att arbeta på ett sätt där alla är delaktiga och så har det varit den här gången också.
Karin Bengtsson kände inte så många innan hon kom till Örebro och Örebros teaterensemble var helt ny för henne men hon sa att alla har verkligen hjälpt till och varit med och diskuterat under arbetets gång.
- Det är samlade krafter som har lekt fram det här, sa Karin Bengtsson.

En fest.
Jag frågade varför man ska komma och titta på Drottningens juvelsmycke blev svaret att det blir en fest och vi försöker bjuda till allt vi kan, sa Karin med ett skratt och fortsatte med på lekfullheten i teater.
Karin sa att hon också vill att publiken ska tänka sig in i hur vi värderar beteenden, sätt att vara och sätt att se på sig själv och på andra, det är ett lekfullt sätt att bli öppet inställd till våra olikheter.

Överraskande roligt.
Vi fick också en intervju med Örebro Teaters nya konstnärliga ledare Michael Cocke där han bland annat berättade att den första tiden på teatern har varit överraskande rolig och att han har blivit välkomnad med öppna armar.
Michael Cox tänkte att när man kommer ny så kan det vara lite konstigt och han har uppskattat att se när ensemblen har övat.

Teatern är en stark framåtrörelse.
Framöver vill Michael Cocke se att Örebro Länsteater blir mer närvarande i länet och att teatern går in och tar plats i det demokratiska samtalet.
Det är saker som Michael Cocke själv brinner för och efter att ha varit sju år i Gävleborgs län där han har arbetat med samma saker så ser han fram emot att få arbeta i Örebro Län.
- Konsten kan skapa ett rum där man får erfara andra saker och se saker från en annan människas perspektiv, sa Michael Cocke.


Tillbaka

Kommentarer:

Lämna en kommentar